Mountain Big 5

Sterke merken en de randvoorwaarden

Merken zijn een van de belangrijkste assets van een organisatie. Het bouwen van brand equity is een uitdagend proces. Design is een wezenlijk onderdeel hiervan.
Wanneer draagt een merk identiteit bij aan succes?
Goed design kan autonoom zorg dragen voor een flinke omzet plus, een beter rendement en een cultuur bijdrage in organisaties. Dit is reeds meer malen onafhankelijk onderzocht en aangetoond.

Maar wat is goed design? Wij zien een vijftal aspecten die rand voorwaardelijk zijn. Deze noemen wij de Big 5:

Belief
Relevance
Distinctiveness
Effectiveness
Tailor made

Belief

The Brand Orientation Index (BOI), beschreven in een Zweeds onderzoek, geeft aan dat om tot een succesvolle leiderschapsrol (merk organisatie) te komen er aan een achttal interne voorwaarden moet worden voldaan, te weten:

• Approach: dit gaat over de mentale houding van een organisatie ten aanzien van merk en investeringen
• Implementation:
is de gehele organisatie merk gericht handelend bij implementatie?
• Goals and follow-up:
zijn organisatie doelstellingen duidelijk gelinkt aan merkwaarden?
• Relationships:
zijn de merkwaarden extern de leidraad?
• Identity development and protection:
is Design een key discriminator, een ondernemers instrument?
• Operational development:
is de verdere ontwikkeling van de organisatie gelinkt aan merken?
• Top management’s participation:
is management betrokken en zijn er ambassadeurs?
Responsibility and roles: is de verantwoordelijkheid voor een merk duidelijk?

Er is een correlatie tussen een sterke BOI en operating profit (Ebitda).

Relevance

In welke mate verbetert het aanbod in product, dienst of cultuur het leven van consumenten, klanten, werknemers, partners en leveranciers? Of het nu op persoonlijk, sociaal of economisch vlak is, merken moeten een relevante functionele en emotionele behoefte vervullen. De zoektocht naar een relevante rol voor een merk in het leven van mensen is een proces dat we al vaak hebben gedaan.

Het gaat hierbij om een emotionele connectie, een need state die wordt ingevuld. In design zoeken we naar een directe herkenbare emotionele boodschap, de purpose van het merk. System 1 (S1) versus System 2 (S2) denken in design. De merkidentiteit moet het verhaal, het signaal reeds afgeven.

Distictiveness

Het ontwikkelen van merk onderscheid (distinctive brand assets/DBA’s) gaat over het hebben van uniciteit en bekendheid.

Hoe bouw je een onderscheidende geheugenstructuur voor je doelgroepen in tijden van mediafragmentatie en information overload? Een concept op een emotionele en herkenbare manier verbeelden is een begin om een stempel te drukken. Uitgangspunt is wat uw doelgroepen in de basis van u weten. Om vervolgens te gaan bouwen op attributen die zorgen voor betere herkenning, meer onderscheidend vermogen en meer relevantie.

Doelgroepen kunnen vaak maar een enkel aspect van een merk als herkenningspunt onthouden.

Effectiveness

Dit gaat over de consumer/shopper/client journey.

Is de informatie- en gevoelsreis die uw doelgroep met uw uitingen maakt logisch en effectief?

Elk contactpunt of elke stap in de reis van het oriëntatie- en aankoopproces, in de winkel, online, face-to-face, vraagt om een ander onderdeel en soms een andere vorm van de merkboodschap. Het analyseren van deze reis en het ontwikkelen van hoe uw merkcommunicatie het meest effectief kan zijn, is een tweede natuur voor ons.

Voor FMCG gaan wij uit van ons Shelf Orientation Process. Wat gebeurt er op het schap en wat betekent dit voor de informatie flow?

Tailor made

Succesvol zijn voor merken en klanten is nooit een one trick pony!

Het ontwikkelen of re-engineeren van een bedrijf, merkidentiteit en/of persoonlijkheid is maatwerk. Daarom zijn wij Brand Tailors. Begrijpen waar u vandaan komt, wat uw bedrijf, merk en cultuur is en zien waar u naartoe wilt, maakt deel uit van ons onboardingproces. Het opbouwen van sterke relaties en het bedenken van opmerkelijke oplossingen om het bedrijf echt vooruit te helpen, is onze belangrijkste drijfveer!

Onze aanpak kent in de basis een viertal stappen; Find, Foces, Feel, Fly. Iedere stap heeft een eigen aanpak en set of tools. Van marktanalyse, strategie, positionering via de weg van concepten monden we uit in een fase dat designoplossingen in een format worden overgedragen. Deeltrajecten zijn ook denkbaar.

call or sent an email

Scheveningseweg 42
2517 KV Den Haag
+031 (0)70 302 20 80
info@mountain.nl

Our Privacy Statement
Find us on Maps